x
Pentru a vă oferi o experiență mai bună, folosim cookies. Accept

Să relatăm despre copii în mass-media!

EXERCIȚIU
  • Faceți o listă cu temele/subiectele despre copii cel mai des abordate de mass-media. De ce anume aceste subiecte apar în presă?

  • Faceți o listă cu teme/subiecte „trecute cu vederea”, abordate mai rar sau deloc de către mass-media. De ce credeți că se întâmplă asta?

Pliant. Copiii: teme și aspecte tematice pentru jurnaliști
COPIII: TEME ȘI ASPECTE TEMATICE PENTRU JURNALIȘTI
Copiii cu dizabilități
  • Legislația care le garantează drepturile

  • De unde vin prejudecățile față de ei

  • Părinții pot primi sfaturi profesionale, ajutor financiar și practic

  • Organizații care lucrează cu copiii cu dizabilități și familiile acestora

  • Posibilități să-și realizeze potențialul

  • Sunt susținuți și încurajați să participe în activități civice

  • Nevoi speciale legate de educație, transport, acces la clădiri publice, agrement, planificare urbană

  • Ajutor când sunt discriminați

  • Dificultăți practice datorită reticenței proiectanților, constructorilor și producătorilor de a ține cont de nevoile lor speciale

  • Ce face statul pentru a le facilita accesul la clădirile publice, la transportul public

  • Starea lucrurilor în școlile-internat

  • Experiență în țară și experiența străină

Copiii și discriminarea
  • Ce impact are discriminarea asupra lor, cum o simt ei înșiși

  • Există organisme guvernamentale sau ONG-uri care colectează și publică date cu privire la situația copiilor din țară

  • Dacă sunt identificate tipuri de discriminare față de: băieți / fete, bogați / săraci, de la sat / din oraș, cei cu dizabilități, cei din grupuri etnice etc.

  • Drepturile egale pentru toți se extinde asupra fetelor și tinerelor femei, refugiaților, cetățenilor și imigranților

  • Atitudinea serviciilor de îngrijire a sănătății, de educație și de ocupare a forței de muncă față de copiii din minorități etnice

  • Acțiunile autorităților vizând eliminarea discriminării

  • Activitățile ONG-urilor menite să depășească prejudecățile față de minorități

  • Experiență utilă

Copiii și familia
  • Conceptul de „familie” în legislație

  • Legea familiei și procedura de divorț în interesul superior al copiilor

  • Strategii de supraviețuire în familiile monoparentale

  • Eficacitatea politicii sociale, inclusiv acordarea de asistență copiilor

  • Copii care au crescut într-un mediu familial netradițional

  • Sarcină în adolescență și maternitate timpurie

  • Situația tinerelor mame, reacția familiilor și a prietenilor lor

  • Impactul asupra copiilor când părinții stau la închisoare

  • Le este permis mamelor din închisori să-și țină copiii sugaci

  • Condițiile pentru familiile care doresc să părăsească țara

  • În caz de divorț, cu care părinte vor locui copiii, cine va plăti pensia alimentară

  • Relația dintre copii și părinți

Copiii și munca
  • Măsuri de protecție a copiilor împotriva exploatării economice: campanii de informare, inspecția locurilor de muncă, instruire etc.

  • Convenția OIM 182 (2000) privind eliminarea celor mai extreme forme de sclavie și exploatare sexuală comercială

  • Forme ascunse de muncă a copiilor: fabrici clandestine, muncă forțată, prostituție, copii care nu merg la școală, obligați să ajute la treburile casnice

  • Câte ore pe zi lucrează copiii și cât sunt plătiți pentru munca lor

  • Copiii pot părăsi locul de muncă după cum doresc

  • Autoritățile (nu) verifică condițiile de muncă ale copiilor

  • Munca copiilor ca parte integrantă a economiei familiale: copiii merg la școală

  • Munca copiilor pentru performanțe sportive

  • Vârsta minimă de lucru stabilită oficial

  • Cazuri de pedepsire a angajatorilor pentru condițiile în care au forțat copiii să lucreze

  • Statistici privind traumele și decesele la copiii care lucrează

  • Cele mai evidente forme de muncă a copiilor: vânzători ambulanți, spălat de mașini, lustruit de pantofi, curieri etc.

  • Cine este vinovat pentru munca forțată și exploatarea copiilor

  • Diferența dintre locurile sigure și nesigure de joacă și de a petrece timpul liber

  • Importanța întreținerii și supravegherii unor astfel de locuri

  • Asistență în cazul accidentării copilului la locul de joacă

  • Vedete din sport / showbiz despre experiența lor în copilărie

Copiii și sănătatea
  • Statistici: rata mortalității la naștere, rata mortalității la copiii cu vârsta sub cinci ani, rata bolilor, a căror dezvoltare poate fi prevenită

  • Specialiști despre cauzele bolilor în copilărie

  • Modul în care statul rezolvă problemele de îngrijire a sănătății copilului

  • Nivelul finanțării în comparație cu alte domenii

  • Probleme la naștere, cât de eficiente sunt spitalele

  • Disponibilitatea unor metode moderne de tratament pentru copii

  • Există liste lungi de copii bolnavi care așteaptă intervenții medicale vitale

  • Tratamentul copiilor cu HIV/SIDA

  • Eficiența campaniilor de conștientizare a sănătății publice

  • Mediul social în care trăiesc, învață și se joacă copiii

  • Stil de viață (alimente, droguri, ecologie, recreere, siguranță rutieră, comportament sexual, fumat, sport).

Copiii și educaţia
  • Există șanse egale reale pentru: băieți și fete, copii din mediul urban și rural, copii cu dizabilități și copii din grupuri minoritare

  • Există comitete școlare și ce pot face acestea

  • Pot elevii să-și aleagă lecțiile pe care să le frecventeze

  • Părinții au influență asupra programei școlare

  • Există diferite tipuri de instituții - preșcolare, primare, secundare, instituții publice și private

  • Este taxa pentru studii un motiv din care unii copii nu frecventează școala

  • Raportul dintre numărul de profesori și numărul de elevi

  • Importanța mărimii clasei

  • Resurse disponibile profesorilor

  • Acces la echipamente moderne

  • Siguranța clădirilor școlare

  • Educație alternativă

  • Metodologie de predare, frecvență, disciplină și rezultate ale instituțiilor de învățământ

  • Copii „obraznici” și pedeapsă pentru ei

  • Incidente cu pedepse corporale

  • Expulzarea din școală și dreptul la apel

  • Hărțuirea în rândul copiilor, inclusiv intimidarea, brutalizarea și/sau terorizarea (bullying)

  • Problema violenței împotriva profesorilor și cauzele acesteia

  • Încurajarea copiilor pentru studii

  • Copii și internetul

  • Cu cine prietenește/cooperează școala

Copiii și criminalitatea
  • Destinele umane din spatele datelor statistice

  • Modalități de auto-protecție împotriva efectelor nocive

  • Atitudinea față de copiii victime ale infracțiunilor

  • Drepturile copiilor în conflict cu legea

  • Educație specială pentru adulți cu privire la drepturile copiilor

  • Modul în care copiii percep poliția

  • Modul în care poliția tratează copiii, în special copiii în situație de stradă și pe cei pe care îi arestează

  • Există legi în vigoare pentru a preveni divulgarea numelor copiilor acuzați că au încălcat legea

  • În cazul copiilor infractori, accent pe reabilitare sau pe pedeapsă

  • Pedeapsa corporală în unitățile corecționale

  • Numărul copiilor din instituțiile penitenciare și condițiile lor de detenție

  • Consumul de droguri și substanțe psihoactive în rândul copiilor

  • Acces la droguri care pun viața în pericol, cine furnizează droguri copiilor

  • Servicii antidrog și de reabilitare

  • Șanse de a reveni la viața normală

  • Acuzații nefondate și posibilitatea de a le infirma

  • Detenția: împreună cu alți copii sau împreună cu adulți

  • Acces la servicii juridice

Copiii și abuzul sexual
  • Educația sexuală și vârsta maturității sexuale

  • Abuzul sexual și exploatarea copiilor; violența sexuală în familiile din diferite țări

  • Există statistici oficiale cu privire la această problemă

  • Capacitatea copiilor (inclusiv a copiilor cu dizabilități și în detenție) de a raporta incidentele de violență în familiile lor, în școală sau în alte instituții

  • Măsuri pentru a asigura confidențialitatea, protecția, sprijinul și consilierea copiilor

  • Producția, distribuția sau depozitarea produselor pornografice pentru copii

  • Eficacitatea măsurilor de prevenire a abuzului față de copii și a prostituției copiilor

  • Protejarea copiilor de pornografie, „sex la telefon” și site-uri pornografice de pe internet

  • Cazuri de abuz sexual asupra copiilor, cazuri de exploatare sexuală, prezența reclamei „turismului sexual”

  • Linii confidențiale de asistență și eficacitatea acestora.

Copiii și mass-media
  • Le place copiilor felul în care sunt descriși în mass-media

  • O perspectivă nouă asupra educației, sănătății, jocului, culturii, politicii, amenințărilor și intimidării

  • Utilizarea de către copii a fotografiilor, tehnologiilor informaționale, internetului, telefoanelor mobile etc.

  • Cum să fie protejați de materiale dăunătoare

  • Respectarea drepturilor copiilor de către mass-media

  • Reacția mass-media la plângeri sau întrebări din partea copiilor

  • Evaluarea și luarea în considerare a gradului de risc pentru copil în cazul utilizării numelui sau fotografiilor lui

  • Asistență și sfaturi pentru copii cu privire la sănătatea personală, abuz fizic sau sexual, exploatare comercială sau alte forme de activitate criminală.

Copiii și dreptul la individualitate
  • Legislație privind problemele de cetățenie

  • Cum pot copiii să ia decizii independente cu privire la alegerea cetățeniei

  • Cum își primesc numele copiii

  • Înregistrări oficiale despre viața copiilor, acces la astfel de înregistrări

  • Modul în care copiii pot corecta greșelile sau își pot schimba numele

  • Sisteme formale și informale de adopție

  • Dreptul la individualitate al orfanilor, copiilor adoptați sau copiilor aflați în plasament

  • Dreptul de a avea acces la toate informațiile disponibile cu privire la originea lor

  • Măsura în care copiii se pot bucura de roadele culturii, își pot practica religia și pot folosi limba dorită

  • Existența și finanțarea școlilor pentru minorități

  • Se pot transfera copiii de la astfel de școli la școli de învățământ general

  • Mass-media în limba grupurilor etnice.

Copiii și libertățile civile
  • Opiniile copiilor cu privire la politicile administrației locale privind bunăstarea, educația sau infrastructura

  • Accesul copiilor la informații

  • Acces la filme, publicații sau jocuri care conțin scene pornografice și scene de violență

  • Dorința de a proteja copiii de influențe dăunătoare și cenzură

  • Cursuri de educație civică și aspecte legate de viața politică din țară

  • Modul în care copiii își exercită dreptul de a-și exprima opiniile

  • Editarea propriilor publicații, realizarea de filme, utilizarea internetului, jurnalele personale, înscenarea de alegeri etc.

  • Refuzul de a fi înrolat în serviciul militar

  • Dreptul copilului la libertatea de asociere și de întrunire pașnică

  • Cluburi și asociații, conduse de copii

  • Acțiuni de protest organizate de copii

  • Reacția la acțiunile copiilor care își exprimă opiniile în mod deschis

  • Site-uri de pe internet unde copiii își exprimă opiniile.

Platforma de e-learning a fost elaborată de Asociația Presei Independente (API) în cadrul proiectului “Consolidarea capacității jurnaliștilor de pe malul stâng al Nistrului de a reflecta activ și etic drepturile copilului”, realizat de API în parteneriat cu UNICEF Moldova, în cadrul Programului comun al ONU "Consolidarea drepturilor omului pe ambele maluri ale Nistrului", cu suportul financiar al Suediei. Opiniile autorilor API nu neapărat coincid cu opinia Reprezentanței ONU în Republica Moldova.