x
Pentru a vă oferi o experiență mai bună, folosim cookies. Accept

Practici bune și practici rele de mediatizare a vocii copiilor

Vedeți următoarele exemple de bune practici de mediatizare a vocii copiilor:

EXERCIȚII DE CONSOLIDARE A CUNOȘTINȚELOR
Evaluați calitatea și corectitudinea juridică a următoarelor materiale și răspundeți la întrebări. Argumentați răspunsul.

  • Longreadul „Elevii care-și schimbă propriile vieți” („Oameni și kilometri”, 19 mai 2021)
    1. A respectat jurnalista normele juridice prezentând povestea liceenilor/liceenelor?
    2. A respectat jurnalista normele deontologice prezentând povestea liceenilor/liceenelor?
    3. Poate fi considerat acest material drept o bună practică de abordare a drepturilor copilului în mass-media?

  • Reportajul „Împușcat de amicul de pahar” (ProTV Chișinău, 19 decembrie 2021)

    1. Au procedat corect jurnaliștii difuzând imagini explicite despre omor?
    2. Cum poate afecta acest material copiii?
    3. Cum trebuia să „ambaleze” jurnaliștii știrea pentru ca aceasta să nu afecteze, sau să reducă la maximum impactul negativ asupra copiilor?

  • Reportajul „В Тирасполе прошла зимняя олимпиада для дошколят” („Первый Приднестровский”, 20 februarie 2018)

    1. Au respectat jurnaliștii normele juridice prezentând eroii și eroinele?
    2. Au respectat jurnaliștii normele deontologice prezentând eroii și eroinele?
    3. Poate fi considerat acest material drept o bună practică de abordare a copilului în mass-media?

  • Reportajul „Imagini șocante în România. O mamă își bate cu bestialitate fetița de numai doi ani: „Eu pe tine te omor! Unde-i cuțitul, că o tai” (Protv.md, 9 ianuarie 2022)

    1. Există elemente în acest material care îl pot cataloga drept unul cu impact negativ asupra copiilor?
    2. Titlul și fotografiile care însoțesc materialul respectă normele juridice privind mediatizarea subiectelor despre copii?
    3. Titlul și fotografiile care însoțesc materialul respectă normele deontologice privind mediatizarea subiectelor despre copii?

  • Reportajul „Технологии будущего глазами детей” („Первый Приднестровский”, 8 ianuarie 2020)

    1. Respectă jurnaliștii dreptul la imagine a copiilor care apar în material?
    2. Respectă jurnaliștii regulile de intervievare a copilului – protagonist?
    3. Poate fi considerat acest material drept o bună practică de abordare a copilului în mass-media?

  • Reportaju „Mama a găsit-o în comă, iar școala a îmbrăcat straie de doliu. Cum s-a stins din viață minora de 14 ani din Sîngerei” (TVN, 16 decembrie 2021)

    1. Au încălcat jurnaliștii normele legale dezvăluind identitatea fetei și detalii despre familia ei?
    2. Au încălcat jurnaliștii normele deontologice dezvăluind identitatea fetei, publicând imagini cu ea și prezentând detalii despre familia ei?
    3. Ce elemente puteau fi omise pentru ca să fie respectate cadrul legal și normele deontologice, fără a afecta însă valoarea informațională a materialului?

Platforma de e-learning a fost elaborată de Asociația Presei Independente (API) în cadrul proiectului “Consolidarea capacității jurnaliștilor de pe malul stâng al Nistrului de a reflecta activ și etic drepturile copilului”, realizat de API în parteneriat cu UNICEF Moldova, în cadrul Programului comun al ONU "Consolidarea drepturilor omului pe ambele maluri ale Nistrului", cu suportul financiar al Suediei. Opiniile autorilor API nu neapărat coincid cu opinia Reprezentanței ONU în Republica Moldova.