x
Pentru a vă oferi o experiență mai bună, folosim cookies. Accept

Sesiunea II

media

Dezinformare, manipulare și „știri” false

Vezi prezentarea „Dezinformare, manipulare și „știri” false”

Scopul campaniilor de dezinformare este să-i facă pe oameni să se comporte într-un anumit fel după ce au consumat o anumită informație, ghidați de emoții și nu de rațiune, conform scopurilor celui care coordonează campania de dezinformare:

  • să fie panicați și dominați de frică, iar astfel vor putea fi manipulați mai ușor;
  • să fie revoltați până la ură împotriva unei persoane, unui partid, unei națiuni sau unui stat;
  • să idolatrizeze până la inconștiență un lider, o națiune, un partid sau o ideologie etc.

Ținta principală a dezinformării sunt emoțiile oamenilor. Emoțiile puternice deconectează creierul, implicit, gândirea critică. Să controlezi emoțional o mulțime e mai ușor decât să-i controlezi rațiunea.

Dezinformarea este o informație falsă sau înșelătoare răspândită cu intenția de a face rău - a induce oamenii în eroare, a crea confuzie, a crea panică etc.

Manipularea este o informație adevărată, prezentată trunchiat sau fără încadrare în context sau cu un context greșit, având scopul să inducă publicul în eroare. În sens larg, manipularea e atunci când o persoană sau un grup este determinat să gândească sau să acționeze în conformitate cu interesele inițiatorului și nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de distorsionare intenționată a adevărului, lăsându-i însă libertatea de decizie și gândire. Altfel spus, manipularea - este atunci când cineva „umblă” la mințile noastre fără ca noi să ne dăm seama.

Propaganda este o acțiune desfășurată sistematic în vederea răspândirii unei doctrine politice, idei, convingeri, cu scopul de a le face acceptate și a atrage adepți. Propaganda folosește minciuna, știrea falsă, manipularea. O minciună repetată de multe ori este luată drept adevăr.

Tehnici de manipulare întâlnite frecvent:

  • trunchierea citatelor;
  • scoaterea informației din context și prezentarea ei astfel încât i se schimbă sensul;
  • prezentarea informației dintr-o singură sursă;
  • prezentarea incompletă a informației și altele.

O trăsătură a dezinformării este că ea este făcută pe ascuns. De exemplu, o persoană privește știrile la televizor crezând că se informează despre ce s-a întâmplat peste zi în țară și în lume, însă i se prezintă doar fragmente din realitate, citate trunchiate sau informații scoase din context. Altfel spus, în „haina” de știre i se prezintă informații care o manipulează. Unii oameni, dacă nu se informează și din alte surse, pot să nu-și dea seama că informația care le-a fost prezentată este manipulatoare, poate chiar falsă, incompletă și că astfel au fost dezinformați.

IMPORTANT: Asta nu ar trebui să vă descurajeze să priviți știrile sau să le citiți pe online. Este important să identificați, pentru dvs., sursele de informații credibile și să vă informați din ele.
EXERCIȚII DE CONSOLIDARE A CUNOȘTINȚELOR
  • Creați o listă de cuvinte pe care le asociați cu informarea și dezinformarea. Explicați și argumentați asocierile făcute.
  • Analizați modul cum au fost selectați protagoniștii în acest material:

Căile de creare și de răspândire a falsurilor sunt diferite. De multe ori, sursa primară a răspândirii unei dezinformări sunt rețelele de socializare: Facebook, Telegram, Tik-Tok.

Studiu de caz: CIRCUITUL UNUI FALS DE LA CREARE PÂNĂ LA RĂSPÂNDIREA ÎN MASS-MEDIA

În luna septembrie 2021 pe un canal de Telegram cu aproximativ 400 de urmăritori, numit „Factor News”, a apărut un video, în care câteva profesoare intervievate spuneau că stârnește îngrijorare propunerea ca, în plină pandemie de COVID-19, profesorii să fie obligați să se testeze o dată la 14 zile. În textul de sub video se spunea: „Decizia de a-i obliga pe profesori să plătească pentru testele de constatare a prezenței coronavirusului i-a determinat pe mulți să abandoneze serviciul. Managerii școlilor din Capitală sunt alarmați de numărul mare al cererilor de concediere, care amenință procesul de studii”.

Pe baza acestui video, portalul Aif.md a făcut un articol în care a afirmat, fără alte probe, că unii profesori au depus cerere de demisie.

Articolul a fost preluat de un alt portal, Mejdurecie.md, care a pus un titlu și mai manipulator: „Profesorii moldoveni care nu vor să se vaccineze, au început a-și da demisia”, dar și de Point.md și portalul din regiunea transnistreană Dnestr.tv.
La verificare, atât șeful Direcției Generale Educație al municipiului Chișinău, cât și Ministerul Educației, au declarat că nu a fost înregistrată nici o cerere de demisie de la profesori din cauza testării la coronavirus.

Concluzie: prin răspândirea informațiilor false, s-a urmărit creșterea antipatiei față de vaccinare și testare, dar și revolta față de guvernare.



Studiu de caz: „ARHITECTURA” UNEI OPERAȚIUNI DE DEZINFORMARE

Următorul exemplu arată cum, prin intermediul Facebook, a fost răspândit un fals referitor la faptul că pandemia COVID-19 ar fi o invenție.

Inițial un preot a înregistrat un video în care a anunțat că știe un caz în care poliția a promis o recompensă de 15-20 de mii de lei familiei unui bărbat din Nisporeni pentru ca aceasta sa semneze în procesul-verbal de deces că bărbatul ar fi fost bolnav de COVID-19. Video-ul a avut 38 de mii de vizualizări.

Această „mărturie” a fost luată de bună de către un alt utilizator de Facebook, care a înregistrat un alt video, spunând că și el cunoaște câteva asemenea cazuri. Și acest video a avut mii de vizualizări, însă ulterior a fost șters.

Mesajele din cele două video-uri, chiar dacă nu se adusese nici o probă concretă - cu nume, prenume de persoane - au fost răspândite repede pe rețele sub formă de comentarii și postări.

Verificarea pe care au făcut-o jurnaliștii Ziarului de Gardă, și ai portalului Stopfals.md care au mers acasă la familia indicată de preot și la alte familii despre care se afirma în postări că ar fi primit bani, a arătat că nici unul dintre cazuri nu era adevărat. Nimeni - nici preotul, nici celălalt autor al video-ului nu au putut prezenta vreo probă că astfel de fapte într-adevăr au avut loc. Rudele celor decedați au negat că ar fi primit bani și chiar că ar fi discutat cu cineva despre asta.



Dezinformarea este organizată pe narațiuni. Acestea sunt afirmații generale, promovate ca idei de bază în conținuturi informative din mass-media și pe social media.

Narațiuni răspândite frecvent în Republica Moldova și în fostele state comuniste:

  • În țările europene are loc o degradare a valorilor morale, în detrimentul credinței și a instituției familiei tradiționale;
  • Statele membre ale Uniunii Europene de facto nu sunt suverane;
  • NATO este o alianță periculoasă;
  • Guvernele pro-europene din fostul spațiu sovietic sunt conduse de „curatori externi”;
  • Washington, NATO și EU vor să implice Moldova în război, alături de Ucraina, împotriva Rusiei.

Sunt perioade când răspândirea în Republica Moldova a narațiunilor de mai sus este mai intensă sau chiar agresivă, în funcție de interesul de moment al părții interesate.



Așa cum este arătat în schema de mai sus, din narațiunile de dezinformare derivă ulterior mesaje intermediare și cazuri concrete de „alimentare” a acestor narațiuni.
Schema de mai jos reprezintă un exemplu concret cum au fost organizate unele narațiuni de dezinformare în timpul pandemiei de COVID-19.


Viralitatea pe Internet. Verificarea imaginilor
Fiecare dintre noi a avut ocazia să vadă o dată sau de mai multe ori pe rețelele de socializare imagini care ne-au generat emoții puternice - milă, revoltă, simpatie, haz etc. În momentul în care ne-a plăcut sau ne-a revoltat situația redată în imagine, s-ar putea să fi vrut să o arătăm și altora, deci distribuim imaginea. Chiar dacă, posibil, ni s-a părut neverosimilă sau ieșită din comun situația arătată în imagine, nu ne-am îndoit prea mult de veridicitatea ei.

Ca să nu greșim pe viitor, ar trebui să cunoaștem că mesajul unei fotografii poate fi schimbat prin următoarele modalități:

  • modificarea artificială (tehnică) a imaginii, adăugându-se sau estompând anumite elemente;

  • falsificarea legendei fotografiei, adică prin scrierea dedesubt a unui text explicativ eronat, ce nu corespunde cu realitatea;

  • folosindu-se ambele metode descrise mai sus.

Cel mai des întâlnite falsuri legate de fotografii sunt cele din categoria a doua - când se falsifică legenda. Iată câteva exemple:

Exemplu: Modificarea artificială/tehnică a imaginii


Fotografia de mai sus a fost publicată pe Facebook în iunie 2018 de către fostul vicepremier și ministru de Interne al României, Gabriel Oprea, însoțită de un text în care își amintea despre vizitele pe care le-a avut în cariera sa în SUA. Această fotografie fusese făcută în 2011. Un fotograf a verificat imaginea și a descoperit că, de fapt, cel care dădea mâna cu Barack Obama era Traian Băsescu și nu Gabriel Oprea, dar fotografia fusese modificată. Când a fost întrebat de ce a postat o fotografie trucată, Gabriel Oprea a răspuns că la acea întâlnire el într-adevăr a dat mâna cu Barack Obama și că primise fotografia „de la cei care au făcut-o”.

Sursa: Mediafax

Exemplul 2: Falsificarea legendei fotografiei


Această fotografie a fost făcută pe 21 mai 2023, când la Chișinău a avut loc o Adunare Națională în sprijinul integrării europene a Republicii Moldova, la care au participat, potivit estimărilor poliției, peste 75 de mii de personae. Fotografia de mai sus a fost plasată a doua zi, pe 22 mai, pe canalul său de Telegram de propagandistul rus Vladimir Soloviov, cu mesajul „Un miting antiguvernamental continuă la Comrat, capitala Găgăuziei. Oamenii nu sunt de acord cu cursul pro-european al președintei Sandu și cer organizarea unui referendum. Pe parcursul zilei, Sandu și-a organizat propriul miting de susținere a cursului spre integrarea europeană”.


Deși a menționat și mitingul de la Chișinău, prima informație de sub fotografie este despre manifestația de la Comrat, iar auditoriul rus, care nu cunoaște cum arată Comratul și Chișinăul, poate crede că zecile de mii de oameni din fotografie sunt la Comrat, la mitingul antiguvernamental.

Concluzie: este o dezinformare intenționată, cu scopul de a induce ideea că o masă mare de oameni se pronunță împotriva Guvernului pro-european de la Chișinău.

Exemplul nr. 3: Trucarea imaginii și falsificarea legendei


Fotografia de mai sus este trucată și a fost plasată ca glumă de 1 aprilie 2018 de către administrația Parcului național Kruger din Africa de Sud, sugerându-se că animalele dau dovadă de empatie și ajutor reciproc. Imaginea a emoționat multă lume, în special iubitorii de animale, și a fost distribuită de sute de mii de ori. Ea a continuat să fie distribuită pe rețele chiar și după ce administrația a anunțat că imaginea este falsă.

Sursa: Observers.france24.com

Acest exemplu arată că emoțiile pe care le-au generat personajele din imagine au anulat vigilența privitorilor, care nu s-au mai întrebat cum, în general, e posibil, ca un prădător să meargă pașnic alături de un animal, căruia să-i încredințeze și puiul?

Cea mai simplă tehnică de verificare a fotografiilor o oferă Google. Printr-o acțiune simplă, puteți vedea unde a apărut pentru prima dată fotografia care vă interesează și dacă contextul în care este prezentată corespunde cu realitatea.
Pasul 1: Deschidem o pagina Google și facem click pe cuvântul „Imagini” din colțul din dreapta sus al paginii.


Pasul 2: Se va deschide o pagină în care accesăm pe simbolul aparatului de fotografiat.


Pasul 3: În pagina deschisă va fi disponibilă o fereastră în care vor fi două opțiuni: să încărcăm linkul către imaginea pe care vrem s-o verificăm sau să încărcăm imaginea însăși, dacă am salvat-o în prealabil în calculatorul nostru. Cel mai bine e s-o salvăm în prealabil în calculator. Deci, facem click pe „Upload the file” sau „Încarcă imaginea”, după care apăsăm „Search” sau „Caută”.


Pasul 4: Analiza rezultatelor. Se vor afișa rezultate similare cu fotografia pe care ați încărcat-o: fie fotografia însăși și, făcând click pe ea, veți vedea când a fost publicată prima dată, de către cine și alte informații despre imagine, fie Google vă va oferi alte imagini în care apar elemente din fotografia dvs. De aici veți înțelege că o astfel de fotografie nu a mai fost publicată anterior. Dar, atenție: acest instrument nu oferă o garanție sută la sută că imaginea care vă interesează este inofensivă/autentică, el constituie un prim pas, oferindu-vă doar repere.


EXERCIȚIU DE CONSOLIDARE A CUNOȘTINȚELOR

  • 1. Verificați, cu ajutorul calculatorului sau a telefonului mobil, 2-3 imagini culese de pe rețelele sociale.

Falsificarea video-urilor

La fel ca fotografiile, video-urile pot fi falsificate, pentru a fi prezentate în susținerea unei afirmații. Detectarea falsurilor din imagini video este însă un proces mult mai complicat și necesită abilități specifice. Consumatorii de presă neavizați în tehnici de montaj sau fără cunoștințe în tehnologii informationale nu vor reuși să verifice astfel de falsuri.
Este important însă să avem o atitudine critică față de video-urile răspândite în special în timpul crizelor, cum ar fi criza războiului sau criza pandemică: să ne întrebăm cine și de ce le distribuie, ce interes are, cât de credibilă este sursa.

Studiu de caz: Trucarea imaginii și falsificarea legendei

În februarie 2023 pe Twitter a fost distribuit un video scurt, în care se arată cum niște muncitori dintr-o țară din Africa amestecă anumite substanțe într-un cazan și obțin granule albe, asemănătoare boabelor de grâu, doar că mai mari și mai rotunjite. Video-ul a fost publicat cu mesajul „Atenție la orezul din Asia, în special cei care locuiți în Kinshasa”. Deci, boabele albe obținute de muncitori erau prezentate ca orez din plastic.

Zvonul că s-ar vinde orez în care este pus plastic s-a răspândit și la noi, în Republica Moldova și România. Pe unele site-uri românești pot fi găsit chiar și articole care îi învață pe români cum să verifice dacă orezul cumpărat este din plastic sau nu, așa cum arată exemplul de mai jos.

Însă nici în text, nici în poze nu există o dovadă sau o descriere cum arată acest orez și dacă vreo autoritate de control ar fi depistat așa ceva în magazine.

Jurnaliști fact checkeri străini au demonstrat că în video-ul de pe Twitter se arată cum se produc granule de polipropilen, asemănătoare cu orezul, și nicidecum nu orez. Jurnaliștii francezi susțin că video-ul face parte dintr-o narațiune anti-asiatică, răspândită periodic în Africa de Est și anume că orezul din Asia ar fi din plastic. Africa de Est este regiune cu un volum global mare de producție de orez, spun ei, dar care nu acoperă toate nevoile, de aceea cantități importante, pentru a acoperi deficitul, se importă din Asia. Detalii, aici:

Concluzie: s-a urmărit discreditarea orezului provenit din țările asiatice – interesele comerciale de asemenea pot sta la baza răspândirii dezinformărilor –, dar și, nu putem exclude, acumularea de audiență de către portalurile de rea credință, care mizează pe faptul că tema protecției consumatorului este una de interes public major.

EXERCIȚII DE CONSOLIDARE A CUNOȘTINȚELOR

  • Analizați acest video și legenda lui „În imagine regina Marii Britanii Elisabeta II îi hrănește ca pe niște animale pe maturii și copiii înrobiți”